![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
RIDE SAFE Ghidul motociclistului www.motoclubravenna.it
Text tradus din RIDE SAFE
PRINCIPII DE BAZA
SIGURANTA
Siguranta voastra trebuie pusa mai presus de toate. Sa ajungi sanatos si"intreg" la sfarsitul unei calatorii trebuie
sa fie obiectivul vostru principal,si orice actiune,decizie sau manevra pe care o faceti in timpul
condusuli trebuie sa aiba ca scop minimizarea riscului de a va face rau.
POZITIA PE STRADA
Traiectoria cea mai buna e aceea care va face sa aveti in orice moment cel mai amplu camp vizual asupra strazii,
fara a compromite siguranta voastra bineinteles.Cu un camp vizual amplu sinteti in gradul de a acumula informatii
asupra unui eventual pericol si aveti mai mult timp la dipozitie pentru a va schimba traiectoria.Tine minte,nu
sacrifica nicioata siguranta pentru o pozitie cu un camp vizual mai bun!
MOTOCICLETA MERGE UNDE TU PRIVESTI
Tine-ti minte aceasta regula fundmentala:motocicleta merge intotdeauna in directia in care pilotul priveste. In
consecinta daca vrei sa te izbesti de un obstacol,priveste-l fix si direct acolo te vei izbii :))
CLASIFICAREA PERICOLELOR SI PRIORITATEA LOR
In timpul codusului situatiile de pericol (potenzial sau real) vin evaluate impreuna si infruntate plecand de la cel
mai important,pericolul cel mai important nu e intotdeauna cel mai apoape de voi sau cel mai vizibil.Un exemplu
simplu,daca va apropiati de o curba inchisa spre dreapta si in spatele vostru aveti unmotociclist cu intentia clara
de a va depasii(mutati-va pe partea dreapta,incetiniti si lasati-l sa treaca).Sacrifici o pozitie buna pentru a aborda o
curba dar esti mult mai in siguranta.Siguranta valoreaza mai mult decat o pozitie buna pe starada).
FLUIDITATEA
E usor,mai ales la inceput,sa consideri viteza ca singura unitate de masura a abilitatilor tale,rezultatul
e un stil condus nervos,cu viteze mari in linie dreapta dar multe dificultati in alte situatii.Condusul
ar trebui sa fie fluid, cu intrari in curbe calculate si traiectorii rotunde.Un condus fluid nu in inseamna un condus
de "tataie", ci e semnul distinctiv al unui motociclist competent si cu un bun control al propriei motociclete.
E mai usor sa adaugi viteza la un stil de condus fluid decat,decat fluididitate la un stil de condus "nervos".
SPIRIT DE OBSERVARE
Nu vreau sa fac acum o lectie de psihologie, dar nu pot sa trec mai departe fara sa subliniez faptul ca pentru
un motociclist exista multe riscuri pe strada ,lista include : curbe periculoase,zone cu vizibilitate redusa,asfalt
alunecos ,conditii meteo nefavorabile,ca sa nu mai vorbim de manevrele hazardate ale celorlalti participanti
la trafic.
Sa ai grija de integritatea ta corporala nu e o gluma. Unul dintre modurile cele mai eficiente,pentru a ajunge
acasa "intreg",e acela de a prevenii pe cat posibil situatiile periculoase.Ceea ce inseamna un efort menatal
continuu in timpul conducerii,insemna observarea strazii,individuarea indiciilor care preanunta o situatie de
pericol si in conscinta modificarea traictoriei/vitezei,si ghiar anticiparea anticiparea greselilor altora
(mai bine inghiti in sec si dai in gand o injuratura ,decat sa ajungi pe patul de spital cu dreptatea in mana)
UNDE SA PRIVESTI
Raspunsul e simplu si concis:peste tot.Incercati mereu sa avetei un tablou complet care sa cuprinda ceea ce aveti
in fata ,in laterale si in spatele vostru . Pentru a va face acest tablou observati ambientul incojurator dupa cum urmeaza
(in paranteze timupl de acordat fiecarei faze in parte)
-obseravre pe raza lunga (durata medie)-spre partea de strada cea mai indepartata posibil
-observarea pe raza medie(lunga durata)- partea de strada pana la curba cea mai apropita incluzand si marginile
carosabilului
-in lateral(scurta durata)-pe marginea strazii in fata si lateralele motocicletei
-in spate(foarte scurta durata)-in oglinzile retrovizoare
Asta insemnana sa va mutati privirea de la punctul cel mai indepartat din fata pana in spatele motocicletei,
ca apoi sa o luati de la capat cu acest ciclu de observare,un ciclu ar trebui sa dureze de la sapte la zece secunde.
Obisnuiti-va sa priviti cat mai departe posibil.Obisnuinta de a privii departe in fata va duce numai beneficii
pentru siguranta voastra,si e semnul distinctiv al motociclistilor cu experienta,Bineintels,in caz de pericol
(chiar si doar potential)prioritatile se schimba.Daca vedeti in fata ca dintr-o curte iese un bot de masina in
strada e normal sa priviti mai mult timp acolo si sa evaluati intentiile soferului masinii respective,si sa va
pregatiti pentru orice eventualitate(dar nu fixati privirea pe botul masinii ! vezi capitolul anterior).Odata
depasita aceasta situatie reluati ciclul de observare descris mai sus.in mod analog,in trafic intens e fundamentala
obseravrea pe raza scurta si cea din spatele motocicletei,avand o importanta mai mica observarea pe raza medie si
lunga.Nu va lasati distrasi de lucruri cu putina importanta,publicitatea la lenjerie intima e cu siguranta acaparanta
dar privita timp indelungat s-ar putea sa va faca sa ajungeti sub rotile unui autobuz (chiar si cu zimbetul pe buze)
Am discutat despre "unde sa privesti",acum e momentul " sa interpretam"ceea ce vedem.Asa cum am discutat
deasupra faza de observare foloseste la anticiparea situatiilor de pericol:cu cat anticipezi mai devreme cu atat ai
mai mult timp la dispozitie pentru a lua o decizie si a finaliza in mod fericit o situatie de pericol.Este deci
importanat sa recunosti semnele ce indica prezenta unui pericol si construirea unui tablou mental care sa includa
nu doar ce e prezent pe strada dar si ceea ce ar putea sa se afle acolo chiar daca nu se observa la o prima vedere.
Una dintre capacitatile distinctive ale unui bun motociclist e aceea de a face un tablou complet intr-o situatie de urgenta
anticipand evolutia acestei situatii ,plecand de la elemente pe care un ochi mai putin experimentat nu le-ar vedea.
ANTICIPAREA PARCURSULUI
Daca nu aveti vreo abilitate rara, e foarte probabil ca infruntand un traseu nou sa va simtiti mai expusi si mai
vulnerabili decat in mod normal.Sa cunosti dinainte strada pe care umeaza sa o parcurgi iti ridica gradul de
siguranta.Sa stii unde sunt curble cele mai periculoase ,care intersectii au vizibilitate redusa sau care portiuni de
strada sunt degradate,cu siguranta te ajuta sa eviti surprizele neplacute.Lipsa acestor informatii pe o strada
noua ar trebui sa va faca mai atenti ,pentru ca o strada care nu o cunosti poate avea un factor de risc mai mare.
Insa daca observati strada cu mai multa atentie puteti aduna indicii utile. Sa iti poti face un tablou chiar si partial
al portiunii de strada pe care rulezi iti ridica gradul de siguranta. Ca exemplu:
-curbe deosebit de periculoase,intersectii,sensuri giratori,sunt mereu indicate de semnele de circulatie.Fiti mereu
atenti la semnele de avertizare,sunt utile si (de cele mai multe ori) nu sunt puse acolo din gresala
-daca parcurgeti zone deluroase,partile de strada la cote mai inalte ofera posibilitatea de a vedea strada cat mai
departe(observare la distanta lunga).In general folositi-va de orice punct supraelevat pentru a privi mult
in fata.Fiecare metru de afalt vazut in plus iti poate da o informatie in plus.
-ajutati-va de copaci! Nu e un slogan al vreunui partid ecologist,ci un consiliu pentru a obtine inforfamtii despre
traseul vostru.Observand varful copacilor plantati pe marginea drumului puteti intelege daca strada vireaza sau
merge drept.
douaroti@trei.ro